-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:16043 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيـه 219 از سـوره بـقره دلالتي بر حرمت خمر ندارد زيرا مي فرمايد [ قل فيهما اثم كبير ] يعني در خمر اثم وجود دارد و اثم هم يعني ضرر . لذا اگر حتي بگوئيم هرچيز مضري حرام است باز دليلي وجود ندارد كه چيزي كه هم داراي سود است و هم داراي ضرر حرام باشد و خمر اينگونه است .
اولا : اثـم بـه مـعـنـاي ضـرر نيست و اگر در آيه نيز اثم را در مقابل منفعت قرار داده است دليل نمي شود كه اثم به معناي ضرر باشد زيرا در آيات ديگري كه ( اثم ) بكاررفته اصلا نمي توان آن را به معناي ضرر گرفت . مثلا : [ و من يشرك باللّه فقد افتري اثما عظيما ( نساء - 47 ) ] و [ فانه اثم قلبه ( بقره 283 ) ] و [ ان تبوءباثمي و اثمك ( مائده - 29 ) ] . ثانيا : در آيه شريفه علت حرمت ضرر تنها نيست , و اگر هم ضرر باشد غلبه ضرر برمنفعت است و صراحت آيه در اين زمينه روشن است . ثـالـثا : حتي اگر بگوئيم آيه دلالت بر حرمت ندارد دست كم بر گناه بودن و اثم بودن آن دلالت دارد . و از آنجا كه اين آيه مدني است و آيه شريفه سوره اعراف كه مكي است و دلالت صريح بر حرمت اثم دارد بر آن مقدم است . از اين رو جايي براي اجتهاددر مقابل نص وجود ندارد .

تفسير الميزان ج 2
طباطبائي - سيد محمد حسين

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.